AG Motorsport Race Cars má za sebou první start v letošní sezóně v šampionátu Mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu. Termín konce dubna pravidelně patří rakouskému závodu Rechberg, kde se na pětikilometrové trati tradičně závodí za aprílového počasí. Jednou závod provází skoro až letní teploty kolem 25°C, jindy zase jezdci a účastníci vzhlíží k nebi a sledují padající sněhové vločky. I letos si Rechberg připravil extrémní povětrnostní podmínky – chlad a proměnlivé počasí byli hlavní náplní programu závodního víkendu.
Do sobotních tréninků nastoupila silná konkurence ve skupině E2-SC, společně s Petrem Vítkem, který se těšil na první srovnání svého nového vozu proti soupeřům. Připomeneme, že Petr Vítek s týmem AG Motorsport Race Cars nasazuje od letošní sezóny sportovní prototyp Osella PA30 Zytek s třílitrovým atmosférickým osmiválcem pod kapotou. Na novinku ve startovním poli se těšil samozřejmě nejvíce samotný jezdec, ale i početné obecenstvo v ochozech trati, které dokázalo i přes nepřízeň počasí setrvat a podporovat evropské vrchaře.
Petr Vítek vstoupil do svých tréninkových jízd s cílem, co nejlépe přizpůsobit „syrový“ vůz podmínkám tratě, která je v Rechbergu v několika úsecích velmi hrbolatá. „Letos budeme především sbírat zkušenosti a hledat společnou řeč s Osellou PA30. Máme na voze rozdílnou značku pneumatik než v sezóně 2012, kdy už jsem s vozem startoval, a ty si vyžadují odlišný přístup a nastavení. To se projevilo už v tréninku, kdy jsme zvolili moc agresivní setup a vůz byl příliš tvrdý. I já sám si samozřejmě musím zvykat na vyšší rychlosti a odlišné chování Oselly oproti staršímu typu vozu, se kterým jsem startoval v předchozích sezónách. Podmínky jsou složité, je těžké vůbec zahřát pneumatiky na provozní teplotu, ale ani pro závod nebude situace jednodušší“ uvedl k tréninkovým jízdám Petr Vítek. Sobotní program byl z jeho pohledu spíše prvotním seznámením s vozem a trochu litoval třetího tréninku, který byl kvůli dešti zrušen.
Nedělní závod ukázal, jak náročné může být uspořádat závod v podhůří Alp v dubnovém termínu. Teploty okolo mrazu, nepříjemný vítr a dokonce sněhová přeháňka, to byl Rechberg 2016. Petr Vítek se s modrou Osellou se o závodním dnu na trati hodně trápil. Hned jeho úvodní jízda z celkových dvou dala rozhřešení o jeho celkovém výsledku. Závodní nasazení do prvního závodu sezóny musel Petr Vítek snížit už v první polovině trati, kde se začala Osella chovat velmi nestabilně a ani snížené jízdní tempo neodvrátilo jezdeckou chybu – smyk a dvouminutovou ztrátu způsobenou otáčením vozu. Příčinou byla závada v zavěšení předního kola. Závod byl v tu chvíli ztracen, ale Petr Vítek jízdu dokončil a tak mohl nastoupit i do druhého závodního stoupání. Závěrečná jízda ovšem byla ve stejném ražení – problém se nepodařilo odstranit, takže Petr Vítek svoji Osellu dovezl do cíle v poklidném tempu, tak aby nedošlo ke zbytečnému poškození vozidla. I tak Petr Vítek získal prvních 10 bodů do hodnocení skupiny E2-SC v rámci kategorie 2.
Závodní víkend na Rechbergu bohužel neprokázal kvůli technickým problémům potenciál letošních možností Petra Vítka s Osellou PA30. Nicméně jednalo se o první start letošní sezóny týmu AG Motorsport Race Cars a sezóna je ještě dlouhá. Tým věří ve zlepšení situace už nadcházející víkend, kdy bude seriál Mistrovství Evropy FIA pokračovat ve vzdáleném Portugalsku na slavné trati Rampa da Falperra.